Новини Факультету дошкільної освіти
10.07.24 Презентовано колективну монографію «Соціально-психологічні засади розвитку особистості в освітньому процесі» за загальною редакцією доктора філософських наук, професора І.І. Дорожко.
Видання досліджує сучасні проблеми розвитку особистості на різних етапах освіти — від дошкільного до студентського віку. Монографія адресована фахівцям у галузі психології та педагогіки, здобувачам, аспірантам та широкому загалу освітян.
Докладніше
9.07.24 Кафедра психологічної та педагогічної антропології До 220-ої річниці з дня заснування Харківського національного педагогічного університету імені Г.С. Сковороди випустила методичні рекомендації для семінарських занять та завдань для самостійної роботи з дисципліни «Психолінгвістика».
Авторами І.І. Дорожко, О.Є. Малихіною, Л.В. Туріщевою, Ю.Ю. Ходикіною надано перелік основних теоретичних питань, завдань для самостійного вивчення, практичних завдань, питань для самоконтролю знань та рекомендовану літературу. Розроблені рекомендації спрямовані на допомогу студентам у ефективному засвоєнні матеріалу та розвитку навичок самостійної роботи.
Докладніше
6.04.2024 - 25.05.2024 Кафедрою психологічної та педагогічної антропології здійснюється підготовка з психологічних дисциплін до ЄФВВ для вступу на навчання для здобуття ступеня магістра на основі НРК 6, НРК 7.
Кафедрою проводяться вебінари, призначені для консультативного супроводу підготовки вступників до єдиного фахового вступного випробування. Матеріали вебінарів розміщені на офіційному сайті Сковорода-хаб університету.
16.05.2024 Кафедрою психологічної та педагогічної антропології під керівництвом завідуючої кафедри, професора І.І. Дорожко, була успішно проведена науково-практична інтернет-конференція на тему "Соціально-психологічні засади розвитку особистості в освітньому процесі". Заходи такого роду стали доброю традицією і показником високого рівня академічної співпраці, сприяючи обміну знаннями та досвідом між викладачами, студентами, аспірантами, вчителями шкіл, здобувачами вищої освіти та вихователями. Це надихає молодих дослідників на нові відкриття та наукові досягнення.
Серед тем, обговорених на конференції, можна виділити наступні: "Розвиток спілкування в підлітковому віці", "Аналіз підходів науковців до трактування поняття критичного мислення", "Розвиток творчої уяви дошкільників за допомогою арт-педагогіки", "Особливості мислення молодшого школяра", "Психологічна підтримка дітей дошкільного віку в умовах війни", "Особливості психічного розвитку дітей з порушенням слуху", "Творча уява і особистість", "Вплив стресових ситуацій на психічне здоров’я особистості", "Прокрастинація: причини, наслідки та шляхи подолання у здобувачів університету", "Навчання як профілактика психічного вигорання у фахівців з надання соціальних послуг", "Ефективне використання здоров'язбережувальних технологій у роботі з дітьми в інклюзивно-ресурсному центрі" та інші.
5 квітня 2024 р. Кафедра психологічної та педагогічної антропології з 6 квітня по 25 травня 2024 р. запрошує на серію заходів, спрямованих на підготовку до єдиного фахового вступного випробовування з психології. Зареєструватися на наші онлайн вебінари можна на офіційній сторінці Сковорода-хаб ХНПУ імені Г.С Сковороди.
27.02.2024 року Запрошуємо науковців взяти участь у підготовці колективної монографії «Соціально-психологічні засади розвитку особистості в освітньому процесі». Для публікації матеріалів у колективній монографії авторам необхідно до 1 березня 2024 року (включно) надіслати на електронну адресу кафедри заявку та наукову статтю.
Інформаційні листи
22.02.2024 року Відбулась Доброчесна зустріч сковородинівців.
Ірина Дорожко, доктор філософських наук, завідувач кафедри психологічної та педагогічної антропології, керівник психологічної служби університету, була одним із спікерів на заході, який був проведений відділом аспірантури і докторантури.
18 січня 2024 року представники кафедри психологічної та педагогічної антропології взяли участь у онлайн-лекції заступника директора PG Cert Healthcare Education, професора Джеффа Таггарта. Зустріч відбулась в рамках співпраці з Університетом Редінга (Великобританія, графство Беркшір), за підтримки проректора з наукової, інноваційної і міжнародної діяльності Бережної С.В.
Facebook
Квест «Психосоціальна підтримка студентів за допомогою байок Григорія Сковороди»
З 27.11 по 02.12 до дня народження Г.С. Сковороди викладачами кафедри психологічної та педагогічної антропології проведено квест «Психосоціальна підтримка студентів за допомогою байок Григорія Сковороди», до якого долучилися здобувачі різних факультетів.
Творчість видатного українського мислителя-гуманіста, письменника, просвітителя Григорія Сковороди є невичерпним скарбом народної мудрості, філософії, роздумів про смисл людського життя, істинне щастя, доброту, чесність. Даний захід дозволив студентам відкрити нові грані в творчості філософа, подивившись на його байки крізь призму сучасних потреб і запитів, отримати відповіді на хвилюючі їх питання, натхнення, поштовх до творчості. Здобувачі мали змогу переконатися, що ідеї закладені в творчості Григорія Сковороди і зараз залишаються надзвичайно актуальними, спрямовують людину до самопізнання, спонукають розвивати власні природні нахили і здібності, обирати свій шлях і усвідомленою «спорідненою» працею виконувати своє призначення.
Більше фото можна подивитися тут.
Знайомство з Програмою соціально-емоційного розвитку та навчання дітей «Peppy Pals» («Веселі друзі») на факультеті Дошкільної освіти
22 листопада 2023 року на факультеті Дошкільної освіти в межах дисципліни «Практикум з ігрової діяльності LEGO» для здобувачів 2 курсу, 21гр. завідувачка кафедри психологічної та педагогічної антропології, Ірина Дорожко презентувала шведську програму соціально-емоційного розвитку дітей дошкільного віку Pеppy Pals («Веселі друзі»), яку реалізуватиме фундація «The LEGO Foundation» спільно з Міністерством освіти і науки України. Факультет Дошкільної освіти є учасником проекту «Сприяння освіті» з 2019 року в межах підписаного Меморандуму між МОН України та The LEGO Foundation.
Програма «Веселі друзі» ґрунтується на наукових дослідженнях соціального та емоційного інтелекту. “Peppy Pals”- це серія мобільних ігор, книг і мультфільмів про друзів-тварин. Серія книг присвячена дружбі, емоціям, командній взаємодії та вмінню цінувати відмінності між різними особистостями.
Концептуально програма базується на методах незалежної дослідницької організації CASEL – Асоціація співпраці задля соціально-емоційного розвитку (Collaborative Association for Social and Emotional Learning), а також на роботах відомої психологині у сфері емоційного інтелекту Боділ Веннберг.
Здобувачі факультету Дошкільної освіти виконували практичні завдання – створювали перелік відкритих питань до серії мультфільмів, пропонували девізи для персонажів-іграшок. Під час рефлексії учасники підкреслили, що навіть у дистанційному форматі взаємодія виявилася цікавою і продуктивною!
Щиросердно дякуємо за підтримку та допомогу The LEGO Foundation в Україні, керівниці освітніх ініціатив, Оксані Ромі та регіональній тренерці Ганні Шваровій! Велика подяка проф. Танько Т.П., декану факультету Дошкільної освіти за можливість здійснювати професійну підготовку майбутніх вихователів на основі впровадження європейських інновацій!
15.11.23 Реалії сьогодення спонукають педагогічних працівників оновлювати методичні кейси відповідно до особливостей навчання у дистанційному та змішаному форматах, шукати ефективні способи розв’язання нових завдань із сфери практичної дидактики.
Освіта – це міст над вічністю. Вчитель – провідник від минулого до майбутнього. У рамках методичного тижня у Харківському національному педагогічному університеті ім. Г.С. Сковороди на факультеті Дошкільної освіти було проведено Мітап "Soft skills сучасних фахівців освітньої галузі: інструменти розвитку та підтримки", на якому розглянуто питання розвитку м'яких навичок, важливості розподіленого лідерства в сучасних умовах, розглянуто інструменти організації ефективної взаємодії у дистанційних умовах.
Спікер: К.Ю. Бєляєва, ст. викладач кафедри психологічної та педагогічної антропології.
На методичний семінар завітали психологи-методисти закладів загальної середньої освіти, здобувачі, вчителі, вихователі. Факультет Дошкільної освіти висловлює велику вдячність спікеру, К.Ю. Бєляєвій., О.М. Савченко ( керівниці відділу кар’єрного зростання) та всім присутнім за активну взаємодію та плідну співпрацю!
10 листопада кафедрою психологічної та педагогічної антропології була проведена науково-практична он-лайн конференція в якій брали участь викладачі, здобувачі вищої освіти та аспіранти, вчителі шкіл, учні, вихователі ЗДО. Продемонстрували свою активність здобувачі вищої освіти ХНПУ імені Г.С. Сковороди. На конференції виступили:
- Пара Анастасія, факультет початкової освіти, наук. кер. доц. Діомідова Н.Ю., тема: «Безпечний психологічний простір».
- Флоренко Аліна, дошкільний факультет, наук. кер. доц. Довженко О.О., тема: «Арт-терапія у роботі з дітьми дошкільного віку».
- Гамівка Альбіна, факультет мистецтв (заочне відділення), наук. кер. доц. Ходикіна Ю.Ю., тема: «Виявлення та протидія булінгу серед учнів».
- Толок Діана, факультет фізико-математичний, наук. кер. проф. Дорожко І.І., тема: «Розвиток математичного мислення у дітей підліткового віку».
- Лебедєва Надія, український мовно-літературний факультет, наук. кер. доц. Малихіна О.Є., тема: «Конфлікти в педагогічній взаємодії, шляхи їх попередження та вирішення».
На конференції було розглянуто широкий спектр актуальних у наш час питань. Учасникам були надані рекомендації та поради д.філос.н., проф. Дорожко І.І.
19 квітня 2023 року проф. Дорожко І.І., доц. Малихіна О.Є., ст. викл. Беляєва К.Ю. взяли участь у роботі науково-методичного онлайн-семінару для фахівців психологічної служби та соціальних педагогів закладів освіти, навчально-реабілітаційних центрів, консультантів і психологів ЦПРПП «Освіта в діапазоні викликів війни: психологічне благополуччя, резільєнтність і професійний потенціал». Захід був спрямований на підвищення професійної компетентності фахівців щодо забезпечення психологічного благополуччя і розвитку резільєнтності суб’єктів освіти в умовах війни та повоєнного часу. Кандидат педагогічних наук Беляєва К.Ю. представила доповідь з теми «Резильєнтність практичного психолога закладу загальної середньої освіти в сучасних умовах», у межах якої приділа значної уваги поняттю резільєнтності, її ознакам, а також поділилася власним досвідом щодо здійснення психологічної підтримки суб’єктів освітнього процесу у воєнний час.
13 квітня 2022 р. Відповідно до Листа МОН Про забезпечення психологічного супроводу учасників освітнього процесу в умовах воєнного стану в Україні. У посібнику викладені поради про те, як підготувати помічників у сфері надання першої психологічної допомоги людям, які пережили серйозну кризову подію. Посібник фасилітатора слід використовувати разом з виданням «Перша психологічна допомога: посібник для працівників на місцях» (Всесвітня Організація Охорони Здоров’я, War Trauma Foundation, World Vision International, 2011). – розміщений на сайті НМЦ 04.03.2022р.
Завантажити посібник можна за посиланням
30 березня 2022 року канд. психол. наук, доцент Малихіна О.Є. провела семінар зі здобувачами другого (магістерського) рівня вищої освіти першого року навчання семінар з теми «Як підготувати наукову роботу до участі в конференції». У ході семінару увагу студентів було зосереджено на таких питаннях, як: підготовка наукової публікації як одна з вимог до кваліфікаційної випускної роботи, пошук наукової літератури за допомогою ресурсу Google Академія, структура наукової статті, дотримання норм і принципів академічної доброчесності під час здійснення наукового дослідження. Також здобувачів ознайомлено з інформацією щодо науково-практичних конференції ХНПУ імені Г.С. Сковороди, в яких вони за можливості можуть взяти участь.
Новини кафедри психологічної та педагогічної антропології
Семінар «Управлінська діяльність керівника щодо формування позитивного психологічного клімату в школі»
14.02.2022 року доцентка кафедри психологічної та педагогічної антропології ХНПУ імені Г.С. Сковороди, кандидат психологічних наук Ю.Ю. Ходикіна взяла участь у підготовці та проведенні семінару для новопризначених керівників закладів загальної середньої освіти м. Харкова за темою «Управлінська діяльність керівника щодо формування позитивного психологічного клімату в школі» з метою ознайомлення їх з сучасними методами формування сприятливого психологічного клімату в колективі.
Семінар відбувався на базі комунального закладу «Харківський центр професійного розвитку педагогічних працівників Харківської міської ради». В лекції з елементами бесіди за темою «Вирішення конфліктів у спілкуванні» доценткою було розкрито актуальні питання щодо формування професійно значущих вмінь вирішення конфліктних ситуацій, попередження їх виникнення, підвищення здатності самоконтролю, самоорганізації, саморегуляції та професійної самосвідомості керівника закладу освіти.
Вузівська науково-теоретична інтернет-конференція для викладачів, студентів та аспірантів, вчителів шкіл, учнів, вихователів ЗДО «Моделі життєтворчості у сучасних соціокультурних контекстах».
10-11 грудня відбулася вузівська науково-теоретична інтернет-конференція для викладачів, студентів, аспірантів, вчителів і вихователів ЗДО, організаторами якої виступили Психологічна служба ХНПУ імені Г.С. Сковороди та кафедра психологічної та педагогічної антропології. До роботи конференції долучилися студенти різних факультетів, які представили результати своїх наукових досліджень: Борисовська Ю. (факультет початкового навчання), тема: «Профілактика і корекція емоційного вигорання у вчителів загальноосвітніх шкіл», Коляда А. (факультет іноземної філології), тема: «Індивідуальний підхід до навчання та виховання підлітків з девіантною поведінкою», Лепшеєва М, (фізико-математичного фак-т), тема: «Імідж вчителя: психологічний аспект», Садовничая А. (факультет початкового навчання), тема: «Почуття суб’єктивної самотності творчої особистості» та інші. На конференції було розглянуто широкий спектр питань. Напрямками роботи конференції були:
- формування компетентностей в учнів в умовах Нової української школи;
- психолого-педагогічні проблеми в освіті (загальної психології, вікової та педагогічної психології та ін.);
- сучасні реалії та перспективи розвитку освітнього процесу;
- технологічні основи психології і педагогіки;
- розвиток інклюзивної освіти.
Семінар «Академічна доброчесність – запорука якісної освіти»
1 грудня 2021 року з ініціативи студентського наукового товариства був проведений просвітницький семінар для здобувачів першого (бакалаврського) рівня вищої освіти на тему «Академічна доброчесність – запорука якісної освіти». До заходу долучилися 60 учасників. У ході семінару виступили канд. психол. наук, доцент О.Є. Малихіна, яка розповіла про основні принципи академічної доброчесності; голова СНТ М. Випирайло, яка ознайомила присутніх із напрямами роботи студентського товариства з поширення норм і принципів академічної доброчесності серед здобувачів факультету; здобувач 4 року навчання О. Воропаєва, яка представила стендову доповідь з теми «Академічна доброчесність – запорука якісної вищої освіти». Доповідачами зроблено акцент на питаннях відповідальності кожного здобувача за результати власної навчальної та наукової роботи.
Семінар зі здобувачами другого (магістерського) рівня вищої освіти
8 листопада завідувачка кафедри, керівниця Психологічної служби ХНПУ імені Г. С. Сковороди д.філос.н., професорка І.І. Дорожко зустрілася зі здобувачами другого (магістерського) рівня вищої освіти спеціальності 011 Освітні, педагогічні науки першого року навчання. Зустріч, яка відбулася під час семінарського заняття з дисципліни «Психологія розвитку особистості», була спрямована на ознайомлення здобувачів із роботою Психологічної служби ЗВО, її завданнями та напрямами, також сприяла поглибленню їх теоретичної та практичної підготовки як майбутніх фахівців у галузі освіти.
Участь у спільному засіданні проєктної групи та групи забезпечення освітньо-професійної програми «Освітологія»
5 листопада 2021 року доц. Малихіна О. Є. взяла участь у спільному засіданні проєктної групи та групи забезпечення освітньо-професійної програми «Освітологія» зі спеціальності 011 Освітні, педагогічні науки. У ході засідання були заслухані пропозиції здобувачів, стейкголдерів, групи забезпечення щодо перегляду та підвищення якості освітньо-професійної програми.
Участь у вебінарі «Scopus: практика користування сервісом, пошук журналів + Q&A Session»
Доцент кафедри Малихіна О.Є. 21 жовтня 2021 р. взяла участь у першому вебінарі осінньої серії для здобувачів ІІІ освітньо-кваліфікаційного рівня ХНПУ імені Г.С. Сковороди «SCOPUS: ПРАКТИКА КОРИСТУВАННЯ СЕРВІСОМ, ПОШУК ЖУРНАЛІВ + Q&A SESSION». Протягом вебінару було розглянуто актуальні питання:
- що таке Scopus?
- які вимоги чинного законодавства щодо статей у наукометричних базах для аспірантів та членів разових спеціалізованих рад?
- як здійснювати пошук на платформі Scopus за автором, назвою статті, назвою журналу та організацією?
- як перевірити, чи індексується журнал у Scopus?
- який інструмент допомагає підібрати журнали для публікації за темою вашої статті?
- яка ФБ спільнота інформує про журнали з безкоштовною публікацією, вебінари, новини МОН щодо аспірантської діяльності тощо.
Підвищення кваліфікації (м. Люблін, Польща) за темою: «Використання можливостей хмарних сервісів для магістрів та аспірантів»
Доцент Ходикіна Ю.Ю. з 4 по 11 жовтня 2021 року пройшла міжнародне підвищення кваліфікації від Інституту Науково-дослідного Люблінського науково-технологічного парку та ГО «Міжнародна фундація науковців та освітян», м. Люблін, Польща (онлайн) за темою: «Використання можливостей хмарних сервісів для магістрів та аспірантів». Сертифікат ES№8248/2021, 1,5 ECTS (45 год). Набуті компетентності, передбачені стандартами освіти, впроваджено в дисципліни «Психологія», «Конфліктологія», «Психологія спілкування» та «Психологія за професійним спрямуванням».
Вузівська науково-теоретична інтернет-конференція
28 вересня 2021 року. Психологічна служба та кафедра психологічної та педагогічної антропології ХНПУ імені Г.С. Сковороди запрошує викладачів, студентів та аспірантів, вчителів шкіл, учнів, вихователів ЗДО до участі у вузівській науково-теоретичній інтернет-конференції та публікації тез у збірнику «Моделі життєтворчості у сучасних соціокультурних контекстах». Конференція відбудеться 10-11 грудня 2021 року.
З питань публікації звертайтесь до оргкомітету кафедри психологічної та педагогічної антропології.
Інформаційний лист
Ніч науки 2021
18 вересня 2021 року завідувачка кафедри психологічної та педагогічної антропології, професорка Дорожко І.І. та доценти кафедри (Ходикіна Ю.Ю., Малихіна О.Є., Діомідова Н.Ю.) приймали участь у загальноміському заході «Ніч Науки». Абітурієнтам, школярам, усім зацікавленим в науці гостям на локації факультету дошкільної освіти були продемонстровані практичні дослідження особливостей сприймання (зокрема ілюзій сприймання), логічного мислення, образної пам’яті, а також проведено майстер клас із методів арт-терапії.
Виховний захід зі студентами магістратури
31 травня доц. Малихіна О.Є. провела бесіду зі здобувачами другого (магістерського) рівня вищої освіти факультету дошкільної освіти на тему «25 років Конституції України». Виховний захід був спрямований на поширення знань про історію конституціоналізму, формування правової культури, виховання громадянської свідомості та поваги до Основного Закону України.
Участь у циклі вебінарів «Спеціальна та інклюзивна освіта в сучасній середній та вищій школі: моделі, інструменти, європейський досвід»
15-19 травня 2021 року доц. Малихіна О.Є. пройшла курс підвищення кваліфікації в сфері впровадження інноваційних технологій та інструментів інклюзивної освіти в навчальний процес «Спеціальна та інклюзивна освіта в сучасній середній та вищій школі: моделі, інструменти, європейський досвід» (30 год., 1 кредит ECTS). Під час циклу вебінарів було приділено увагу актуальним питанням інклюзивного навчання у закладах дошкільної, середньої та вищої освіти, етапам та особливостям інтеграції людей з особливими потребами у суспільство, впливу спеціальних шкіл на процес соціалізації учнів з ООП.
Тиждень науки – заняття студентського наукового гуртка «Психологія здібностей та творчості дошкільників: практикум»
17 травня доц. Малихіна О.Є. провела заняття студентського наукового гуртка «Психологія здібностей та творчості дошкільників: практикум» на тему «Креативність як основа творчих здібностей». У ході заняття основну увагу приділено характеристикам креативності як загальної здатності людини до творчості та методам її розвитку у дітей дошкільного віку.
Тиждень науки – майстер-клас на тему «Домашній психолог: настільні ігри в сім’ї»
12 травня в рамках Тижня науки доц. Туріщева Л.В. провела майстер-клас на тему «Домашній психолог: настільні ігри в сім’ї», під час якого зроблено огляд настільних ігор для сімейного дозвілля, показано особливості та специфіку їх використання.
Кроскультурне дослідження DigiCross у співпраці з Арктичним університетом Норвегії (м. Тромсе) з метою вивчення цифрової практики в освіті
11-12 травня 2021 року, з нагоди «Тижня науки» в ХНПУ імені Г.С. Сковороди, кафедрою психологічної та педагогічної антропології було проведено кроскультурне дослідження DigiCross у співпраці з Арктичним університетом Норвегії (м. Тромсе) з метою вивчення цифрової практики в освіті. У міжнародному дослідженні того, як освітні культури та формальна політика впливають на динаміку використання практиками цифрових технологій, ставлення до технології в освітньому контексті та сприйняття цифрової компетентності, брали участь здобувачі першого (бакалаврського) рівня вищої освіти факультету дошкільної освіти та професорсько-викладацький склад кафедри.
Вузівська науково-теоретична інтернет-конференція для студентів та аспірантів, вчителів шкіл та викладачів «Соціально-психологічні засади розвитку особистості в освітньому процесі»
9 квітня 2021 р. відбулась Вузівська науково-теоретична інтернет-конференція для студентів та аспірантів, вчителів шкіл та викладачів «Соціально-психологічні засади розвитку особистості в освітньому процесі». Організатори – Кафедра психологічної та педагогічної антропології та Психологічна служба ХНПУ ім. Г.С. Сковороди.