|
ФОРМУВАННЯ „Я - КОНЦЕПЦІЇ” В ПІДЛІТКОВОМУ ВІЦІ |
![]() |
![]() |
Автор: Дорожко І. І. | |
14.04.2011 | |
„Я - концепція” - це прояв самосвідомості, динамічна система уявлень людини про себе, яка формується під впливом досвіду кожної особистості. Ця система є основою вищої саморегуляції людини, на базі якої вона будує стосунки з оточуючим її суспільством. В процесі свого розвитку людина стає суб’єктом спілкування. Спілкування підлітків - це обмін духовними цінностями, який відбувається у формі діалогу підлітка, як з „іншими Я”. Образи „Я”, які створює у своїй свідомості підліток, різноманітні - вони відбивають усе багатство його життя. Пізнання себе, своїх різних якостей, призводить до формування когнітивного компонента „Я-концепції”. Підлітком розв’язується не просто завдання - зайняти певне місця в суспільстві, але і проблема взаємостосунків, визначення себе в суспільстві, і через суспільство - розв’язується завдання особистого самовизначення, ухвалення активної позиції, щодо соціокультурних цінностей і тим самим визначення сенсу свого існування. При усвідомленні „Я” - реального правильно, існує можливість виправити свої „недоліки”, поліпшити себе, тобто робити реальні кроки самовиховання. Після пошуків себе, у підлітків формується „Я-концепція” - система внутрішньо погоджених уявлень про себе - теорія власного „Я”. При цьому вона може і не співпадати з реальним „Я”. Все що закладене в „Я - концепції” - підліток намагається розвинути. У кінці підліткового віку, на межі з ранньою юністю, уявлення про себе стабілізуються і утворюють цілісну систему - „Я-концепцію”. У частини дітей „Я-концепція” може формуватися пізніше, в старшому шкільному віці. У будь-якому випадку - це найважливіший етап в розвитку самосвідомості. Г. О. Корнілова наук. кер. І.І. Дорожко |
|
Останнє оновлення ( 09.01.2015 ) |
< Попередня | Наступна > |
---|